Aagerup
Kirke.
DE TO SOGNEKIRKER
Begge Pastorat ets
Kirker er oprindelig
opført af naturlige
Sten:
Kamp,
Fraadsten og Limsten,
rimeligvis i første
Halvdel
af
1100-
Tallet. De
havde i Begyndelsen hverken
Taarne,
Vaabenhuse
eller
andre Tilbygninger og
heller
ikke Hvælvinger,
men
flade
Bjælkelofter, og begge Kirker var mindre
i Udstrækning.
Aagerup Kirke har oprindelig haft et kortere Ski b
og et særskilt Kor.
Ogsaa i Kirkerup var Skibet
til at begynde
med
kortere;
her var det
særskilte Kor,
der er bevaret,
tidligere
prydet
med en
halvrund
Udbygning, en
Apsis. Begge
Kirker var bygget
i romansk
Stil, som blev
benyttet til c.
1250; de havde
smaa,
højtsiddende,
smigede
Vinduer og"
to rundbuede Døre, een
paa Syd- og een
paa
Nordsiden
af Skibet; i begge
Kirker
er der Spor af de oprindelige
Vinduer og Døre,
i Aagerup
benyttes
stadig
den
gamle
Syddør
som Indgang
1)
Kirkerup kirker med gadekæret og den
gamle skolebygning
I d en
gotiske
Stils Tid,
som falder
fra c.
1250 til c. 1540,
har
Kirkerne,
rimeligvis
engang i 1300-
Tallet,
gennemgaaet store Forandringer,
til dem
begge
blev der
tøjet Taarne
og
andre Tilbygninger,
og der
blev
indbygget
Hvælvinger.
I
Aagerup nedrev man
samtidig
det
gamle
Kor
og forlængede
Skibet
i
dets
fulde Bredde
et
Stykke
mod
øst.
Tilbygningen markeres
af
den ændrede
Gesims;
i
Øvrigt
er
Sydsidens Stræbepille
anbragt, hvor
det nye
Murværk
begynder.
Den
østligste
Del
af Tilføjelsen blev afskilret til
et
tøndehvælvet
Sakristi,
hvortil
der var Adgang fra Koret;
nu er
Sakristiet
blevet
Ligkapel,
med Indgang fra Kirkegaarden.
I Kirkerup
havde
man
allerede
paa et tidligere
Tidspunkt, endnu i romansk
Tid,
udvidet Skibet
mod Vest.
For at give Plads til
Hvælvingerne
blev
begge Kirker
lidt
forhøjet med Skifter af Munkesten,
det
samme
Materiale,
der
blev benyttet til Hvælvingerne og til alle
Udvidelser
og
Tilføjelser.
Indbygning af Hvælvinger gjorde
det ogsaa
nødvendigt
at give
Kirkerne andre og
større Vinduer.
G otiken
har
helt
igennem
givet Kirkerne deres nuværende Udseende.
De lave,
Noahs Ark.
ha lvdunkle
Rum
blev
lyse
og fik
højt
løftede
Hvælvinger.
Udvendig
gav Taarnene
Rejsning;
og Tilbygninger,
Tinder
og
Blændinger
gjorde
Bygningerne
maleriske
og festlige.
Mange af vore ga mle
Kirker
har
været
udsmykket
med
malede
Dekorationer
og billedlige
Fremstillinger,
som paa
et
eller
andet Tidspunkt
er blevet
overhvidtede; men
i vore
Dage
er de
atter
kommet
til
Ære.
Taget
i store
Træk
kendes der to Slags
Billeder: de
romanske
og de gotiske.
De
tørste
kunde
være
malet i
Korrundingen
og
paa
Væggene
i
de
fladloftede
Kor
og
Skibe;
ved Indbygning
af Hvælvinger
blev
disse
gamle
Billeder
delvis
Ødelagt,
idet
de blev
skaaret
over af
Hvælvingkapperne.
Det andet
Sæt Billeder
er de
gotiske,
hvormed
Hvælv
og Vægge i de
over
hvælvede
Kor
og
Skibe
blev
udsmykket.
I
Aagerup
er
der
for
nylig
fundet
Rester af en
kalkmalet
Dekoration;
den
var
dog
for
daarligt
bevaret
til at
lade sig
restaurere.
Ki rkerup
Kirke er
allerede
c. 1200
blevet
rigt
udsmykket
med
malede
Billeder
og Dekorationer;
man
finder
Rester af dem oven
ove r
Hvælvingerne.
En Del
af
denne
tidlig
middelalderlige
Udsmyk-
ning er
dog
bevaret
under
Korbuen
; her
ses
Fremstillinger
af
Tro,
Haab
og
Kærlighed
i et
dekorativt
Rammeværk.
Allerede
1898
restaurerede
Maleren
Jacob
Kornerup
disse
Billeder.
Senere
er
der
med
Tids
Mellemrum
paa
Skibets
og Korets
Hvælvinger
fremdraget
en
højst
interessant
Bemaling
fra c. 1350.
De
først
fundne af
M oses.
di sse
Billeder
blev
istandsat
i Efteraaret
1936 af
Konservator
Egmont
Lind.
I
nordre
Hvælvingskappe
i Skibets
midterste
Fag
vises
rimeligvis
Bygningen
af Noahs
Ark.
I
østre
Kappe
ses en morsom
Fremstilling
af Arken,
der
sejler
paa
BØlgerne;
øverst
sidder
Noah,
hans
Sønner
og deres
Hustruer, nedenunder
er
Dyrene
og
Fuglene
og
i
Arkens
Bund
Fiskene
i en
Dam.
I søndre
Kappe
ofrer
Abraham Isak,
desuden
er der
en
herhjemme
enestaaende
Fremstilling
af Moses,
der
i en
mærkelig
baadtormet
Vogn
optages
i Himlen.
Som
Tegn
paa
Styrke bærer Moses
Horn;
han holder
i Hænderne
Lovens
Tavler
og Arons
Stav;
Krukken
med
Manna
er
blevet
til
en Hankekurv,
han
bærer
paa Armen.
Vestre
Kappe
har haft
et
Dommedagsbillede,
del
nu er
meget
medtaget;
der
er
bevaret
lidt
af
de
Salige
og
noget
mere
af
de
Usalige.
Indskriften
paa
Latin
siger:
Kommer
hid,
I Velsignede,
og modtager
det
evige
Rige,
gaar
bort,
I
Forbandede,
til den
evige
Ild.
Eva.
I Hvælvin gs-Kappernes
nederste
Flige
er der
malet
Engle.
Billederne
er prydet
med
mærkelige
stiliserede
Træer
og srnaa,
smukke
Blomster,
og kønne
Rankeslyng
fletter
sig
dekorativt
under
Kapperne.
F or
nylig
er
der
fremdraget
Billeder
ogsaa
i Skibets
østre
Hvælvingsfag
og
paa
Korets Hvælvinger;
de
venter
endnu
paa deres
Istandsættelse.
Ogsaa
her
er
der
flere meget
fængslende
Fremstillinger,
bI.
a.
et
yndefuldt
Billede
af Eva,
optaget af at
spinde.
Billederne i Kirkerup
er
som sagt fra c. 1350, fra
en
af
Mørketiderne
i vor Historie.
Paa
Grund af de
urolige
politiske
Forhold
h ar
vi meget
faa
Billeder
fra
denne
Tid,
derfor
er
Kirkerup-Billederne
en Sjældenhed;
desuden
er
de af
ikke
ringe
kulturhistorisk
Interesse,
idet
flere
af Figurerne
bærer
Datidens
Dragter.
I
mange
Kirker
er
Døbefonten
det
ældste
Stykke
Inventar;
det
er
Tilfældet
i
Aagerup,
hvor
der
staar
en
romansk
Granitfont.
Den
er enkel
og
uudsmykket,
kun
forsynet
med en
Rundstav
lidt
neden
Gr avlæggelsesfeltet
fra
Prædikestolen
i
Aagerup.
fo r Kumme-Randen
og en
kraftig
Vulst
ved
Overgangen
til
Foden.
men
den
er
et
prægtigt
Stykke
primitivt
Stenhuggerarbejde.
Fonten
henregnes
til den
saakaldte
Roskildegruppe
af
Døbefonte,
der
er
særlig
rigt
repræsenteret
paa
denne
Egn,
og som
maa
være
udgaaet
fra
Stenhuggerværksteder
i Domkirke-Byen.
-
Døbefonten
i
Kirkerup
er
et
Træskærerarbejde
fra
aarene
henimod
1620;
den
maa
sikkert
være
udrørt
af
Roskilde-Snedkeren
Anders
Nielsen
Hatt,
der
har
leveret
adskillige
Arbejder
til
Roskilde
Dornkapitels
Kirker,
ikke
mindst til dem
i Stiftsstadens
Nabolag.
-
Alt
det
øvrige
Inventar
i begge
Kirker
stammer enten
fra 1600-Tallet
eller
er
nyere
Døbefontene
i
Aagerup
(t.
v.)
og
i
Kirkenip
(t.
h.
l.
A ltertavlen
i
Kirkerup
bestaar
af
et
Maleri
af Carl
Thomsen
fra
1870
"Den
barmhjertige
Samaritan";
den
samtidige
Ramme
er et Stykke
Ny-Gotik,
saadan
som
Datiden
yndede
det.
Alt eret
i Aagerup
er ulige
interessantere.
Her
er
muret
Alterbord, der
dog er
helt
dækket
af
Træværk.
Alterbords-Panelet
er
udsmykket
med
Malerier
og
Udskæringer
i Barokstil
og
opdelt
af
Hermer,
d.
v.
s.
bærende
Led,
hvis
øverste
Del
er
udformet
som
Gravlæggelsesfeltet
fra
Prædikestolen
i
Kirkerup.
Overkroppen
af et
Menneske.
De forestiller
paa Forsiden:
Johannes,
Peter,
Frelseren,
Paulus og Andreas, paa
Siderne
andre
ikke
nærmere
betegnede
Apostle;
den ene
har Pibekrave
som
en
Præst.
De
fire
malede
Figurer forestiller
efter
Indskriften
Profeterne:
Esaias,
Jeremias,
Ezechiel
og
Daniel.
Alterbords-Panelet
skyldes
den
kendte
Roskilde Snedker
og Billedskærer
Casper
Lubbeke
(død
1675), af hvem der
findes
en lang
Række
Arbejder i Roskilde-Egnens
Kirker.
Altert avlens
Opbygning er i Renæssancestil, mens
Ornamentiken
er
Barok.
Nederst
er
udskaaret
de
4 Evangelister,
paa
Søjlerne
symbolske
Figurer:
Styrke
(med
Søjle
over
Skulderen),
Retfærdighed,
Kærlighed
og
Klogskab,
og i de
ovale
Felter
i de
store
Vinger:
Moses
og Johannes
Døberen;
øverst
staar
den
opstandne
Frelser.
I
Midtfeltet
har
der
siddet
et
Maleri,
der
er
blevet
erstattet
med
en
Gibsfigur
efter
Thorvaldsens
Kristus.
Paa
Tavlen
er malet
Roskilde-Lensmandens
og
hans
Hustrus
Navne,
Gabriel
Kruse
og Agnete
Thot,
deres
Vaabenskjolde
og
aarstallet
1629.
Begge
Kirkers
Prædikestole
er
smukke
og værdifulde
Arbejder,
aagetups
kan
maaske
sættes
til
omkring
1620, mens Kirkerups
bærer
Aarstallet
1639.
Deres
Opbygning
er i
store
Træk
ens:
4
Felter
adskilte
af
5
Hermer.
Paa
begge
Stole
fremstilles
i Felterne:
Gravlæggelsen,
Opstandelsen,
Himmelfarten
og
Dommen,
det
Skema,
den
bekendte
Roskilde-Mester
Brix MichgelIs Værksted plejer
at
følge.
Felterne
i Aagerup
er
ikke
alene
udgaaet
fra Værkstedet,
men
utvivlsomt
et
Arbejde
af Mester
selv.
Da
Kirkerup
Kirke
en Snes
aar
senere
skulde
have
en
Prædikestol,
levede
Mester
Brix
ikke
mere;
han
m aa
være død
1627.
Men
en
Lærling
og
Efterfølger
gik
trofast
i hans
Fodspor,
han
gav
blot
sine
Skæringer
det
Stilpræg,
Moden
nu
fordrede.
Selve
de
bibelske
Scener
paa
Prædikestolene
i
Aagerup
og
Kirkerup
afviger
ikke
ret
meget
fra
hinanden,
men
Ramrnernes
Ornamentik
er
paa
den
første
ren
Renæssance,
paa
den
anden
udpræget
Barok.
Hermerne,
der
adskiller
Felterne,
symboliserer
i Aagerup:
Haab,
Tro,
Kærlighed,
Retfærdighed
og Maadehold;
i Kirkerup
er
det
Apostle.
Da
der
i 1926
blev
indlagt
Varmeværk
i Kirkerup
Kirke,
fandt
man
i Midtergangen
en
Kridtstensgrav
fra
før
1250,
indeholdende
et
velbevaret
Skelet.
I Krigsaarene
1914-15
blev
Kirkerup
Kirkes
gamle
Alterkalk
stjaalet
og omsmeltet.
(Se
nærmere
herom
aarbøger
for
Københavns
Amt
1932-33,
S.
337).
Paa Nordsiden
af
Kirken
i
Aagerup
er der
i
den
gamle,
tilmurede
Norddør
indsat
en
Mindetavle
af
Sten
for
Præsten
Frederik
Monrad
(død 1758),
og ved
Muren
staar
hans
Gravsten.
Klokkerne
i
Aagerup
er
begge
middelalderlige.
Den
mindre
fra
1300
Tallet
har
hverken
Indskrift
eller
Støbernærker
; den
større
fortæller
paa
Latin,
at
i det
Herrens
aar
1488
blev
denne
Klokke
støbt
til Ære
for
Jomfru
Marie;
Støbemærker
henfører
den
til to
kendte
Klokkestøbere
Oluf
Kegge
og
Johannes
Pauli.
I Kirkerup
er
begge
Klokker
fra
1600- Tallet.
-
I
ældre
Tid
sad ved
Kirkegangen
Kvinderne
i
den
nordre
Side
og
Mændene
i den
søndre.
Saa
langt
ned
som
til
omkring
1900
bestod
denne
Skik
i
Aagerup-Kirkerup.
Paa
det
Tidspunkt
kom der paa
Vejlegaard
i
Gerdnip
en
ung
Mand
ved
Navn
Gammeltoft,
han var fra
Lemvigegnen;
da
han
og hans
Kone
første
Gang
var i
Kirke
i
Kirkerup,
satte
de
sig til stor
Forundring
for mange
sammen
i en
Stol paa Sydsiden;
men
det
bevirkede
lidt
efter
lidt,
at
Kvinder
og Mænd
kom
til at
sidde
sammen
overalt
i Kirken.
(Meddelt
af
H.
P.
Nielsen,
Gerdrup).
Tilbage til register
|