|
|
Grundtvigs guldlysestage.
Da Grundtvig den 29. maj 1861 havde 50-års jubilæum
som præst, fik han overrakt en guldlysestage af Dronning Caroline
Amalie som gave fra de nordiske kvinder.
Fr. Barfod skriver i Mindeblade om Grundtvigs
Jubelfest, 1861:
"En times tid efter festgudstjenesten i Vartov Kirke modtog
jubilaren i sit hjem Dronning Caroline Amalie i spidsen for en kreds
af kvinder, som overrakte ham en syvarmet guldlysestage til hvilken,
der efter indbydelse var indsamlet bidrag fra hele Norden".

Fotografi: Lars Thorkild Bjørn
Dronningen udtalte ved overrækkelsen:
"Måtte denne guldarmstage minde Dem om lyset, der nu
skinner i den danske kirke. Det tændtes på ny for halvtredsindstyve
år siden, da livet atter vaktes gennem Deres røst.
Måtte De endnu leve længe iblandt os og se dette lys
gå altid klarere og klarere op for menigheden, se troslivet udvikle
sig hos os til det kærligste samfundsliv!
Dette ønske vil vi alle, der her bringer Dem vore
gaver som tegn på vor levende og dybe påskønnelse, trofaste
kærlighed og varme hengivenhed".
www.Grundtvig.dk – Grundtvig-Biblioteket
Tilbage Grundtvigs digt om
”Christenhedens Syvstjerne” er forklaringen på den særlige danske
tradition med at sætte syvarmede lysestager på alteret. Ved sit
50-års-præstejubilæum i 1861 fik Grundtvig skænket en syvarmet
guldstage. Asta Grundtvig skænkede i 1890 stagen til Frederikskirken
(Marmorkirken), hvor den blev den første syvarmede stage i en dansk
kirke.
Kristenhedens Syvstjerne
Christenhedens Syvstjerne er
et læredigt om kirkens historie, som Grundtvig udgav i 1854-55. Det
består af 833 vers, delt op i syv sange og en indledning. Navnet
henviser til Johannes Åbenbarings begyndelse, hvor Johannes
fortæller, at han ser "en menneskesøn" med syv stjerner i sin hånd,
som er de syv menigheder i Lilleasien, som åbenbaringen skal sendes
til.
Syv folkemenigheder
I sin høje alder nåede Grundtvig - efter mange tilløb - frem til den
tolkning, at de syv menigheder i Lilleasien er at forstå som
profetiske billeder på kirkehistoriens syv "folkemenigheder" - den
jødiske, den græske, den latinske, den engelske, den tyske og den nordiske og
den syvende, der endnu ikke er trådt frem, men som Grundtvig gætter
på vil være indisk.
Kristendom i pagt med folkene
Digtet er en hovedkilde til at forstå Grundtvigs kristendom og
livssyn, sammenfattet med alderdommens klarsyn. Det gælder helheden,
at kristendom er en levende historisk virkelighed, der gennem
århundrederne har bevaret sin kerne, men har udfoldet i
overensstemmelse med folkenes særpræg, og det gælder de grundtemaer,
som Grundtvig udfolder inden for denne helhed, tro, håb, kærlighed,
vækst, sprog og meget mere.
Tolkninger
Dette store digt er ofte dunkelt. Th. Balslev har i 1955 på
Kirkeligt Samfunds Forlag genudgivet det ledsaget af præcise
tolkninger. Med støtte i dem er det muligt at trænge dybt ind i hele
Grundtvigs profetisk-historiske kristendomstolkning, uden at
reducere den til systematisk teologi.
Niels Thomsen, f. 1938, cand.
theol., privatpraktiserende teolog
Læs Illustreret Tidende omtal af Grundtvigs 50-års jubilæum her
Tilbage
Den syvarmede lysestage er kendt fra den tidligste tid i
jødisk historie. I anden mosebog kapitel 25, vers 31-40, findes en
beskrivelse af, hvorledes og af hvilket materiale stagen skulle
fremstilles.
Ifølge jødisk tradition er mosebøgerne Guds direkte anvisning er til
Moses. Det er altså Guds bestemmelse, at stagens skulle udformes som
angivet og anbringes i den helligdom, som blev benyttet under
ørkenvandringen.
Stagen bliver så videreført til de to stenbygninger. Det første
tempel blev bygget i kong Salomos tid og blev benyttet til helligdom
i Jerusalem cirka 1000 før almindelig tidsregning. I 586 blev
templet ødelagt af den babyloniske konge Nebukadnesar.
Det andet tempel blev bygget efter jødernes tilbagekomst fra Babylon
cirka år 516 til år 70, hvor templet blev ødelagt af romerne.
Hvorvidt der er tale om den samme lysestage i de to templer, er der
forskellige teorier om.
Nogle mener, at Nebudkanesar tilintetgjorde den oprindelige stage,
mens andre mener, at lysestagen blev bevaret og kunne genindsættes i
det andet tempel. Sikkert og vist er det, at lysestagen forsvandt
ved det andet tempels ødelæggelse.
Romerne har sandsynligvis ført den med hjem til Rom som krigsbytte,
hvilket er fremstillet i Titusbuen. Da stagen var fremstillet i rent
guld, har den, udover den symbolske værdi, også haft en
handelsværdi. Forsvundet er den ligesom pagtens ark, som også stod i
templet.
Den syvarmede lysestage har en reference til livets træ. Livets træ
findes også i andre middelhavskulturer for eksempel i den egyptiske.
Da det var forbudt Adam og Eva at spise af livets træ og blive
udødelige som Gud, blev den syvarmede stage et symbol på stræben
efter evigt liv.
Jødedommen angiver et liv efter døden, selv om dette ikke er
beskrevet nøjere, hvordan dette liv kan udforme sig. Også de fem
mosebøger, som er selve grundlaget for jødedommen, betegnes som
livets træ. Meningen er, at når man beskæftiger sig med at studere
og efterleve toraen, får man del i det evige liv.
Når den syvarmede lysestage benyttes i Israels statsvåben, må det
ses i lyset af, at den er et af de ældste symboler i jødedommen. Den
blev benyttet under gudstjenesten af kohanitter og levitter under
den daglige gudstjeneste og brændte fra aften til morgen. Den blev
således også et symbol for Israels ”guldalder.”
Hvorfor netop syv arme? Det er også ifølge traditionen Gud, der står
for denne vedtagelse. Tallet syv er et helligt tal og har en
reference til skabelsesberetningen. I Bibelen er skabelsen beskrevet
som en proces, som strakte sig over seks dage, og på den syvende dag
erkendte Gud, at hans værk var fuldbragt.
Den stage, som ses i de danske kirker er ikke nogen kopi af den
syvarmede lysestage, men en kopi af den stage, som danske kvinder
forærede Grundtvig til hans 70 års fødsesdag.
Med venlig hilsen
Hanna Skop
Jøde, pensioneret lærer og psykolog samt panelist ved religion.dk
Tilbage |
|