Johannes Åbenbaring
kapitel 22 vers 13 hvor der står:
"Jeg er Alfa og Omega, den første og den sidste, begyndelsen og enden"
Ankeret Selve ankeret er et kristent symbol på
håb.
I Bibelen beskrives ankeret som symbol på sjælens håb –
den afdøde sjæls håb om at komme i tryg havn hos Gud –
og i den tidlige kristendom var ankeret derfor et ofte
anvendt symbol på kristne gravsten.
Ankeret er også del af det treleddede kristne symbol,
der er sammensat af et kors, et anker og et hjerte. Det
betegner tro, håb og kærlighed: Den kristne tror på
Jesus, som døde på korset, og korset er derfor et symbol
på troen. Den kristne håber, at Gud er det anker, der
holder mennesket fast i troen, når ’bølgerne’ går højt
og livet bliver kaotisk – ligesom det håber på et liv
efter døden – og ankeret er derfor symbol på håbet. Den
kristne er frelst og har fået kærligheden og livet
givet, og hjertet er derfor symbol på kærlighed: "Så
bliver da tro, håb og kærlighed, disse tre. Men størst
af dem er kærligheden" (I. Kor 13,13).
Kilde: Kristlig Dagblad
Brød og vin
Brød og vin bruges ved den kristne nadver og er symbolet
på, at Jesus gav sig selv for at frelse mennesket og
døde, så mennesker kan leve. Nadverens historiske
oprindelse er Jesu sidste måltid med disciplene:
”Mens de spiste tog Jesus et brød, velsignede og brød
det, gav sine disciple det og sagde: ”Tag det og spis
det; dette er mit legeme.” Og han tog et bæger, takkede,
gav dem det og sagde: ”Drik alle heraf; dette er mit
blod, pagtens blod, som udgydes for mange til syndernes
forladelse.””(Matt 26,26-29).
I den kristne kirke er brødet og vinen mere end ’blot’
et symbol, idet nadveren er et sakramente: Et synligt
tegn på en usynlig nåde, der betegner Guds pagt med
mennesker.
Kilde: Kristlig Dagblad
Dagmarkors: Hvoraf stammer navnet
”Dagmarkors” og hvad viser det egentlig?
I 1683 fandt man i forbindelse med gravearbejde ved Sankt Bendts
Kirke i Ringsted et kors i Dronning Dagmars grav. Dette kors kan i
dag ses på Nationalmuseet.
Hvordan Dronning Dagmar var kommet i besiddelse af dette kors vides
ikke med sikkerhed. Hun modtog det muligvis som bryllupsgave, da hun
i 1205 blev gift med Valdemar Sejr den 2. Men det er Dronning Dagmar
og hendes historie, der gennem tiden har gjort at
Dagmarkorset er så populært.
Gennem folkeviser kan man bl.a. læse, at Dronning Dagmar var højt
elsket og meget vellidt af folket. Dronning Dagmar ønskede bl.a., at
Kong Valdemar Sejr skulle mildne straffene for de indsatte – et
ønske han indfriede.
Dagmarkorset sættes dog rent historisk først og fremmest i
forbindelse med bryllup. Dette skyldes, at den danske Kong Frederik
den VII gav den danske prinsesse Alexandra en kopi af Dagmarkorset,
da hun i 1863 blev gift med Kronprins Edward VII af England.
Dagmarkorset regnes for at være et af Danmarks største nationalklenodier. Læs dets historie her
Dagmarkorset er et nationalsmykke. Det masseproduceres af guldsmede, der sætter deres præg på smykket med hver deres firmatraditioner. Det har sin helt egen historie som Dagmars kors.Fundet
Dagmarkorset kom for dagens lys i 1683 i
Sankt Bendts Kirke i Ringsted i forbindelse
med anlæggelsen af en ny grav – vistnok for
kirkens provst. Gravearbejdet var lige i
nærheden af gravene for Valdemar Sejrs
første dronning, Dagmar, samt hans søster
Richiza.
Gravearbejdet ødelagde Richizas grav og
delvist Dagmars. Men påstanden er, at fundet
blev gjort i Dagmars grav. Men det kan også
have tilhørt Richiza, som var enke efter den
svenske konge, Erik X. Imidlertid bliver
korset først indleveret til Kunstkammeret,
det senere Nationalmuseum, i 1695.
Det kors, som i dag kan ses på
Nationalmuseet, er et lille smykkekors på
4,3 x 2,9 cm og 0,3 cm tykt, beregnet til at
bære i en kæde om halsen. Det er udført i
guld og emalje og er farvet. I korset er der
et hulrum, et relikviegemme, hvor der
formodentligt har været en splint af Kristi
kors.
Selve stilen viser
hen til en byzantinsk oprindelse. Forsiden
viser Kristus på korset. Bagsiden af smykket
består af fem medaljoner, der i brystbiller
viser Kristus i midten som verdensherskeren
med den ene hånd velsignende og den anden
hånd med Bibelen. På hver side af Kristus
ses henholdsvis Maria og Johannes Døberen.
På den lodrette korsarm ses de to berømte
helgener fra den byzantinske kirke,
kirkefaderen Basilios den Store - og
nederst Johannes Chrysostemos (dvs.
”gyldenmund”), som var berømt for sin
veltalenhed.
Korset er dateret til 1000-tallet.
Dagmars kors
Hvordan har Dagmarks kors fundet vej til
Danmark – og hvor stammer det fra? Det
sidste spørgsmål besvarer kunsthistorikere
med, at det var fra Konstantinopel,
hovedstaden i det byzantinske rige
(østromerske rige). Hvordan korset har
fundet vej hertil er straks vanskeligere at
klarlægge.
Der er flere muligheder. For det første var
Valdemar den Stores dronning, Sofie, som var
mor til Valdemar II Sejr og hans søster,
Richiza, fra Minsk i det nuværende
Hviderusland. Valdemar den Stores mor var
fra Novgorod. Navnet Valdemar stammer er da
også en omskrivning af det russiske
Vladimir.
De livlige handelsforbindelser mellem det
russiske område og Konstantinopel kan vel at
mærke have ført korset til den danske
kongefamilie, og være givet til Dagmar ved
brylluppet med Valdemar Sejr i 1205. På den
anden side kan det heller ikke udelukkes, at
Dagmar selv har hjembragt det fra Bøhmen,
måske som gave fra hendes far, den bøhmiske
konge, Ottokar.
Men der var også mere direrkte forbindelse
mellem Konstantinopel og Danmark i
middelalderen. Flere danskere drog på
korstog i slutningen af 1100-tallet, og tog
på vejen fra Det hellige Land ophold i
Konstantinopel og kan derfor have hjembragt
kostbarheder derfra. Hertil kommer, at ved
det såkaldte fjerde korstog i 1202-4 indtog
og ødelagde korsfarerne Konstantinopel,
hvilket så har medført en udbredt handel af
krigsbytte.
1800-tallets nationale vækkelse og
Dagmarkorset
Det er dronning Dagmar og hendes historie,
der gør korset berømt. Om nogen beskrives
hun i folkeviser som den lyse, blide og
fromme prinsesse, der kom til Danmark fra et
fjernt land.
Hun er den unge kongebrud, der kom over
havet, sådan som statuen ved Riberhus
borgbanke, udført af Anne Marie Carl Nielsen
i 1913, viser det. Og hendes alt for tidlige
død skildres i den berømte folkevise
”Dronning Dagmar ligger udi Ribe syg..”,
hvor hun når at bønfalde Valdemar Sejr om
fangers og fredløses frigivelse.
Men fortællingerne om Dagmars fromme og
blide sind blev ikke mindst brugt til at
sætte hende i kontrast til Valdemar Sejrs
anden dronning, Berengaria (Bengerd) fra
Portugal, der beskrives som ond og mørk.
I 1800-tallet blev folkeviserne genstand for
stor opmærksomhed. De blev anset som
pålidelige historiske kilder og var sammen
med Ingemanns historiske romaner om
middelalderens konger, blandt
andet ”Valdemar Sejr” fra 1826, med til at
give baggrund for den nationale identitet,
som landet havde så hårdt brug for efter
statsbankerot og tabet af Norge i 1814.
Dagmarkorset som bryllupsgave
Billedhuggeren H. W. Bissen fikr i 1838
bestilling på at udføre en række statuer til
det nye Christiansborg, som skulle
forestille berømte danske kvinder –
heriblandt dronning Dagmar.
På samme tid er det så, at Dagmarkorset blev
placeret i Nationalmuseet. Men det er først
og fremmest som bryllupsgave, at
Dagmarkorset blev kendt. I 1863 blev
prinsesse Aleksandra, datter af den senere
kong Christian IX gift med prinsen af Wales,
den engelske kronprins og senere konge
Edvard VII.
Den danske konge, Frederik VII fik så den
idé at overrække Aleksandra en kopi af
Dagmarkorset som bryllupsgave. Korset blev
indsat i et større smykke af perler og
brillanter, alt sammen udført af
hofjuvelerer Diderichsen. Selve korset
indeholdt også, som originalen, et
relikviegemme. Heri blev der lagt et stykke
silke fra Knud den Helliges grav i Odense
Domkirke. Silkestumpen skulle endda være
afklippet af Frederik VII selv. Denne
gaveoverrækkelse med alt dens nationale
symbolværdi blev nøje skildret og
kommenteret i dagspressen.
Mindet om dronning Dagmar lever videre
I Sankt Bendts Kirke i Ringsted er dronning
Dagmars grav stadig klart markeret i gulvet.
I 1916 udførte maleren Joakim Skovgaard et
freskomaleri på væggen udfor graven, hvor
man ser den knælende Dagmar, der beder ”vor
Frelser om at hele hvad i Danmarks Land er
søndret”, som der står på kalkmaleriet tekst
med henvisning til tabet af Slesvig. I 1928
opsattes på initiativ af Tjekkoslovakiet en
mindetavle med indskriften:
”Fra tjekkisk Land kom Dronning Dagmar,
bragte Fred til alle Fredløse, Frihed til
dem i Lænker, og med sejrende Kærlighed
vandt hun danske Hjærter. Fred, frihed og
Kærlighed skal hendes Minde altid forkynde
til begge Nationer.”
I en montre opsat i kirken finder man en
kopi af Dagmarkorset. Det kan udlånes til at
bæres af brude ved bryllupper i Sankt Bendts
Kirke
Kilde: Kristlig Dagblad
Davidsstjernen (på hebraisk Magen David) er en sekskantet stjernefigur, et heksagram, som er formet af to trekanter. Symbolet har været kendt siden bronzealderen og har været brugt i mange kulturer. For jøderne har den fået en position tilsvarende de kristnes kors. I den arabiske tradition kaldes davidsstjerne Davids skjold.
I 1800-tallet begyndte flere og flere at anvende davidsstjernen som symbol for jøderne. I 1900-tallet blev den et nationalt symbol både på jøderne og på staten Israel.
Nazisterne krævede, at jøderne skulle sy en gul davidsstjerne på deres tøj.
Davidsstjernen er delt op i to trekanter, en som peger op og en modsat. Trekanten som peger op, er symbolet på det mandlige tegn og den modsatte det kvindelige
Kilde: WIKIPEDIA
Duen er et
universelt symbol på fred og et kristent symbol for
Helligånden.
I Det Gamle Testamente var det duen, der blev sendt ud
fra arken for at finde tegn på liv efter syndfloden og
vendte tilbage med en olivengren – og fredstegn (1 Mos
8,8-12), og i Det nye Testamente, hvor Jesus døbes i
Jordanfloden af Johannes Døber, kommer Helligånden til
Jesus i skikkelse af en due:
”Og det skete, da hele folket lod sig døbe, og også
Jesus blev døbt, og mens han bad, at himlen åbnedes og
Helligånden dalede nedover ham i legemlig skikkelse som
en due; og der lød en røst fra himlen: ”Du er min
elskede søn, i dig har jeg fundet velbehag!”” (Luk
3,21-22).
Kilde: Kristlig Dagblad
Englenes natur i den kristne mytologi
I de jødiske skrifter er ilden englenes element, og Clemens af Alexandria kalder dem "tænkende ild". Augustin spørger sig dog om, hvordan de faldne engle så kan pines i helvedes ild, hvis de selv består af ild? Hans forslag er, at Gud ved faldet fratog dem deres legeme af ild, og gav dem et af luft, som ilden kunne flamme op i. Irenæus mente, at engle var ånder, for da Kristus iførte sig kød, blev han til et menneske og ikke en engel. Ifølge Gregor den Store er englene ånder i forhold til os, men i forhold til Gud, der er ubegrænset ånd, er de legemer. Kun Treenigheden er kropsløs. Englene og deres legemer befinder sig ét sted; kun Gud kan være overalt. Det indebærer, at de ikke kan have været skabt før skabelsen, da de behøver en himmel at være i. Teologer særlig fra Østkirken mente ellers ofte, at så ophøjede skabninger ikke kunne være en del af det øvrige skaberværk, mens Augustin anførte, at når der står, at Gud "i begyndelsen" skabte himmel og jord, kan han ikke have skabt noget andet før himmel og jord. På koncilet i Braga i 591 kom man endelig frem til, at engle er skabt af en substans forskellig fra Gud, men oplyst af Gud. Nestorianeren Kosmas Indikopleustes forestillede sig, at de skabtes på førstedagen, i en tilstand af mørke og forvirring ligesom det øvrige urstof. Thomas Aquinas mente derimod, at engle er ren ånd, for materie indebærer forfald, og det kender englene ikke, da de er udødelige. For Thomas indebærer materie også individualisering. Dermed kan de stofløse engle ikke være individer. Tvunget af sin egen logik må han hævde, at mens menneskene er en art bestående af individer, udgør hver engel en art for sig, skabt én gang for alle, uden legeme, materie, udviklingsmuligheder og død. Thomas' engle er kun i stand til at elske Gud. Gør de noget for mennesker, er det af kærlighed til Gud og på hans ordre.
Kilde: WIKIPEDIA
Fisken: Fisken er et oldkirkeligt akronym for Kristus.
Begyndelsesbogstaverne af ordene Jesus
Kristus
Guds Søn Frelseren (på græsk: Iesous CHristos
Theou HYios Sotær) danner det græske ord "ichtys"
som betyder fisk.
I de første par århundreder var det mange steder
forbundet med livsfare at bekende sig til den
kristne tro. Derfor var det i høj grad
fornuftigt at have et neutralt kendetegn - en
slags kode - for at beskytte menighedens
medlemmer. Denne kode gav også fremmede kristne
et praj om, hvor de kunne finde andre
trosfæller. Fisken var disse første kristnes
indbyrdes kode og tegn.
Ordspillet blev først brugt af de kristne i Roms
katakombere og på bymure for at vise vej til hemmelige
gudstjenester m.m. (kristne risikerede dødsstraf).
Kilde: Kristligt Dagblad
Guds lam fra latin Agnus
Dei
Kristus symboliseret ved et lam med korsglorie og
sejrsfane, stående på bogen med de syv ubrudte segl (Åb
6).
I Det Gamle Testamente bruges lam i kultisk betydning
som offer- og påskelam og er et symbol på Herrens
lidende tjener og messisastiden. I dele af Det Nye
Testamente er ’Guds Lam’ en kristologisk betegnelse.
Lammet karakteriserer Jesus Kristus som den, der soner
menneskets synder, som ofres for menneskets skyld.
I den romersk katolske messe er Agnus Dei den sidste
fællesbøn inden kommunionen og lyder: ”Guds lam, som
borttager verdens synder, forbarm dig over os, giv os
fred.” Bønnen bedes tre gange.
Kilde: Kristligt Dagblad
Symbolet viste sig i sin nuværende form i vestlandet i perioden det sene 1600-tal til det tidlige 1700-tal , men tidligere gestaltninger af det allseende øje kan spores tilbage til Egyptisk religion og Horus øje. I 1600-tallet afbildedes der det allseende øje oftest omgivet af skyer , mens versioner senere oftest indeslutter øjet i en trekant, som er blevet tolket som en reference til Treenighedslæren og den kristne gud .
Et øje i en trekant blev efter reformationen ofte brugt som et kristent billede på den treenige Guds alvidenhed og allestedsnærværelse.
Tilbage til Kirkensejerforhold
Fork.f. lat. requiescat in pace. Bøn i den romersk-katolske kirkes liturgi for afdøde, dannet efter Salmernes Bog 4,9 hvor der står.
"I fred går jeg til hvile og slumrer straks, thi herre, du lader mig bo alene i tryghed".
Forkortelsen R.I.P. bruges ofte i nekrologer, dødsannoncer og på gravsten. R.I.P. betragtes i dag hyppigt som en forkortelse af det engelske rest in peace, der jo betyder det samme.
Kilde: Gyldendal Den Store Danske
Hjertet Hjertet er et universelt symbol
på livets centrum og for kærlighed. Som kristent symbol symboliserer
det menneskets gudsforhold og Jesus Kristus, der for den kristne
opfattes som indbegrebet af kærlighed.
I kristendommen er hjertets metaforik især udfoldet i fx pietismen,
der vægter den indre, subjektive religiøse oplevelse.
Kilde: Kristligt Dagblad
Med Jakobsstjernen er ikonografien ikke så fasttømret. I 4. Mosebog 24,17 står der: ”En stjerne træder frem fra Jakob.”
Denne stjerne fra
Jakob (Israel) har
man fra gammel tid
tydet som stjernen,
der ledte de hellige
tre konger til det
nyfødte Jesusbarn.
Den har ikke samme
fastlåste udformning
som davidsstjernen.
Den kan blandt andet
ses i billeder af De
hellige tre Kongers
rejse. Et fint
eksempel findes på
kalkmalerierne i
Keldby kirke fra
ca. 1325. Her har
Jakobsstjernen seks
takker.
Stjernen på
juletræet kan altså
siges at være symbol
på Jakobsstjernen –
også når den har
seks takker.
Kilde:
Axel Bolvig
Professor i
kunsthistorie
Korset, det
tomme: Korset er
et symbol på den
kristne tro.
Korset er betegnelse
for en opretstående
pæl med en
tværbjælke, der blev
anvendt som
henrettelsesredskab
af bl.a. perserne og
romerne.
Korsfæstelse var en
særdeles smertefuld
og meget vanærende
straf, der blev
tildelt oprørere,
slaver og
ikke-romerske
statsborgere.
Hos Paulus optræder
korset som et
billede på Kristi
gerning, lidelse og
offer, og i overført
forstand betegner
’et kors’ den byrde
og smerte, som den
kristne må tage på
sig som Jesu
discipel og
efterfølger.
Korset er med sine
vandrette og
lodrette linjer, der
skærer hinanden,
også symbol på mødet
mellem det himmelske
og det jordiske –
det sted, hvor Jesus
hang og døde. Den
lodrette bjælke
symboliserer det
himmelske, det
guddommelige og det
evige; mens den
vandrette bjælke
symboliserer det
jordiske, det
menneskelige og det
endelige
Det tomme kors er
bart, i modsætning
til krucifikset. Det
symboliserer dødens
overvindelse, sejr
og opstandelsens
under og foretrækkes
i den protestantiske
kirke.
Kilde: Kristlig Dagblad
Krucifiks: Krucifiks stammer fra latin, hvor
kors hedder ’crux’ og fæstet hedder ’fixus’.
Krucifikset er et kors med en Kristusskikkelse. Det
illustrerer Jesu lidelse og korsdød og symboliserer
lidelseshistoriens frelsende betydning og foretrækkes i
den katolske kirke.
Det romanske krucifiks fremstiller Kristus som den
sejrende, opretstående og med kongekrone. Det gotiske
skildrer den korsfæstede Kristus som den lidende, naglet
til korset og med tornekrone.
Urkirken veg tilbage for krucifikset som alt for realistisk; (korsfæstelse forekom stadig som straf). I både Øst- og Vestkirken blev krucifikset siden en almindelig billedtype, ofte knyttet til alteret eller (i den middelalderlige vestkirke) til overgangen mellem kor og skib, korbuen, hvor det var kendt som triumfkrucifiks eller (i Danmark) korbuekrucifiks. I de lutherske kirker beholdt man krucifikset, men ikke i de reformerte.
Kilde: Kristlig Dagblad og
Påskeliljen Påskeliljen er et særligt dansk
symbol på genopstandelsen og livets sejr over døden.
Påskeliljen er valgt, fordi navnet peger på påsken, der
er kristendommens vigtigste højtid: Dagene, hvor Jesus
korsfæstes og dør, Langfredag, og genopstår fra de døde,
Påskedag.
Symbolikken hjælpes på vej vha. frøet (det ’døde’
blomsterløg), der lægges i jorden, spirer og vokser frem
som en levende smuk blomst
Kilde: Kristlig Dagblad
Rosen Rosen er symbol for jomfru Maria. Både
som den hvide rose, der symboliserer renhed, og som den
rosenbusk, Jesus vokser frem på.
Rosen er også symbol på kærlighed og for Jesus Kristus,
fordi rosen nævnes i Højsangen, der er et
kærlighedsdigt.
Kilde: Kristlig Dagblad
Skibet Skibet er et symbol på den kristne
kirke – både forstået som bygning og menighed.
Hovedbygningen i den kristne kirke kaldes ’skibet’ og
sejler altid mod øst. Det betyder, at koret på alle
gamle kirker vender mod øst, mens tårnet vender mod vest
og våbenhuset mod syd.
I Danmark er der tradition for at hænge modelskibe i
kirkerummet.
Kilde: Kristlig Dagblad
Treenigheden er det centrale dogme i næsten alle kristne trossamfund, da mange betragter det som nødvendigt at acceptere dette dogme (symbolsk og/eller konkret bogstaveligt eller på anden vis) for at tro på Jesus som Kristus.
Ordet Treenighed forekommer ikke i Bibelen. Den klassiske formulering, som ikke fremgår af Bibelen, blev først formuleret af Tertullian fra Karthago omkring 200, er: Gud er én substans og tre personer. På dansk dog ofte formuleret som: Gud er ét væsen og tre personer. De tre personer i treenigheden er Faderen, Sønnen (Kristus) og Helligånden.
Ordet Treenighed blev først brugt af Theophilus af Antiokia i 180'erne og blev et afgørende tema under dannelsen af den katolske kirke, fx i forhold til konflikten mellem de alexandrinske og antiokenske teologiske skoler, og diverse "kættere" som arianerne, modalisterne og det makedonske kætteri.
Dogmet er en videreudvikling af forskellige nyplatoniske teorier, specielt den øverste Guddoms hypostatiske natur og Platons oprindelige mellemledsbegreb: Katolikkernes version opfattede dog ikke stoffet som ondt (hvilket dengang førte til en stærk kritik fra hedenske filosofiske kredse) og kunne inkorporere andre filosofiske skoler (hvilket så på anderledes måde hjalp dens popularitet).
Den blev fuldt formuleret og fastslået som dogme i den nikænske trosbekendelse fra 325. Man kan videre læse om emnet i værker af Augustin af Hippo, Hilarius af Poitiers, Thomas Aquinas, Martin Luther og Joseph Priestley.
Dogmet om treenigheden afvises som ubibelsk og falsk lære af nogle trossamfund: Jehovas Vidner og unitarer. Jesus, som ifølge dogmet om treenigheden er en del af treenigheden, var jøde; men jødedommen anerkender ikke treenigheden.
Treheder af guder er fra tidernes morgen almindelig kendt fra førkristne religioner i Babylon, Assyrien, Ægypten og findes i dag hinduismen.
Kilde: WIKIPEDIA
Vand og dåb Dåben er en rituel og religiøs
symbol- og renselseshandling. I den kristne kirke er den
desuden et sakramente, og en overgangsrite, der er
knyttet til navngivningen af børn. Den praktiseres som
vanddåb, fordi vandet symboliserer renselse, død og
genfødsel: Vandet er på samme tid tilintetgørelsens og
nyskabelsens element. Derforuden viser vanddåben hen til
Johannes Døberens bodsdåb til syndernes forladelse, som
Jesus selv modtog.
Den kristne dåb sker i Jesu navn: ”Gå derfor hen og gør
alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i
Faderens og Sønnens og Helligåndens navn” (Matt 28,19),
og i dåben modtager den døbte Helligånden og får
skæbnefællesskab med Kristus: ”Omvend jer og lad jer
alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders
forladelse, så skal I få Helligånden som gave.” (ApG
2,38).
Kilde: Kristlig Dagblad