Vore
gamle stenkirker blev ikke blot solidt bygget, de blev også smykket.
Fra Erik Ejegods dage og langt op i den sene middelalder blomstrede
kirkekunsten. Kalkmalerier bredte sig over vægge og hvælvinger.
Farvernes harmonier nynnede sig ind i menighedens sind,
og
malerierne fastholdt ordet i en synlig form. Kirkens stene fortalte
bibelhistorie og legender.
Ordet
legende betyder ordret: Det,
der bør
læses. Men i middelalderen kunne kun de færreste læse det skrevne
ord.
Derfor blev
kalkmalerierne skabt: De gjorde kirkens væg og hvælving til
menigmands Billedbibel. Det talte ord kan ofte være flygtigt; det
bortvejres fra sind og tanke ligesom et blomsterfrø, der af blæsten
føres ind over stengrunden,
hvor det
ikke finder groplads. Det sete derimod trænger lettere ind
i
hjertets dyb og bevares. Derfor lod
middelalderens kloge kirkebyggere og kirkesmykkere Skriftens ord
levendegøre i maleri. Stenene i kirkens væg og hvælving blomstrede i
strålende farver.
Senere mente
man at kunne undvære de blomstrende stene, Kirkerummets Billedbibel.
De nye tiders mennesker var mere læsekyndige end middelalderens, og
de greb med ildhu den tanke, at Ordet burde kunne fattes helt og
klart ved blot at blive læst og hørt. Nidkære hænder greb kost og
kalk for at overdøve stenenes farverige sprog.
Og de
gamle kirkers vægge og hvælvinger tav. I mange af landets kirker lykkeligvis
kun for en tid. Den påstrøgne kalk var som regel skrøbelig og let at
fjerne. Det kom til gavn og glæde for dem,
der endnu
forstod at lytte til, hvad billederne på kirkevæggen
havde at sige, da kalkmalerierne atter kom til syne.
Vor
evangelisk-lutherske kirkeafdeling har gået en middelvej, når det
gælder at balancere mellem den romersk-katolske kirkefløjs ofte
prangende og billedglade udsmykning og så den reformerte kirketypes
næsten »barberede« skrabede interiør. Vi har hos os aldrig kunnet
undvære billedernes tale,
og jeg forestiller mig, at
det har været den kendsgerning, der gjorde,
at de gæve
mænd i Kirkerup sogn ønskede en sådan altertavle, som de netop fik i
1870. Øjet skulle have noget at hvile i.
Carl Thomsen. Fotografi ca. 1872
Året
1870 har været et mærkeår i Kirkerup Kirkes historie. I så godt som
to århundreder havde den gamle landsbykirke stået - ligesom så mange
andre - med hvidkalket væg og mur. Dens tale til mennesker lød ikke
mere som dengang, da farvernes brus fra væg og hvælving lyste i
rummet og flammede op, når solen under en gudstjeneste brød gennem
vinduers glar og kærtegnede alterets knæfald. Levede der mon hos
nogle af de ældste i sognet en svag erindring om de gamle
kalkmalerier inde bag kalkpudset? Vi ved det ikke, men ønsket om at
få et alterbillede,
et punkt som
blikket kunne hvile i, det ønske var stærkt hos de mænd, der i 1870
havde ansvaret for deres kirke.
Allerførst
ser vi lidt på kirkens ejerforhold, og her skal vi til sognets
største jordbesiddelse, Østrupgaard. Ejeren her, Enevold de Falsen, købte både Aagerup Kirke og
annekskirken i Kirkerup i 1759.
De Falsen købte kirkerne af sognepræst Thomas Ranks arvinger, idet
kirkerne simpelthen siden
1679 havde været i sognepræstens eje.
Aagerup
Kirke hørte da under Østrupgaard indtil 1811 og Kirkerup Kirke
indtil 9. februar 1866, hvor fru Karen Kornerup, født Brønniche og
enke efter proprietær Peder Hans Kornerup, ejer af Østrupgaard og
Søgaard (død 1859), overdrog kirken til følgende mænd i Kirkerup
sogn: Gårdejer Peter Andersen, gårdejer Rasmus Andersen,
gårdejer
(senere justitsråd) Niels Hansen, gårdejer Oluf Olsen og ungkarl
Frederik Andersen, alle fem boende i Gundsølille,
og endvidere
til skolelærer Peter Petersen og gårdejer Peter Petersen, begge
Taagerup, samt til gårdejer unge Niels Andersen af Kirkerup.
Otte mænd var nu »kirkeejere« og havde i
den egenskab forpligtelse til at sørge for kirkens vedligeholdelse
m.v.
Hvordan
disse 8 bymænd har fungeret som kirkeejere, kan vi i dag få en lille
smule fornemmelse af, skønt vi ikke har adgang til hverken møde-
eller synsprotokoller fra den periode. Meget er gået tabt indenfor
de sidste 150 år på dette område. Men givet er,
at disse
nævnte otte har omfattet deres kirke med både ansvarsfølelse og
kærlighed. Vi ved, at de holdt en synsforretning 1868, hvor
domprovsten i Roskilde, dr. Ludvig Jacob Mendel Gude var til stede
og indførte i synsprotokollen,
at
altertavlen burde fornyes og »helst i spidsbueform«. Ikke et ord om
den altertavle,
der dog
fandtes i kirken helt fra 16l6! Fra en præsteindberetning 1759 er vi
dog ret nøjere orienteret om denne altertavle:
Den har
været et ret fornemt træskærerarbejde, kronet af en baldakin,
der var
båret af to slanke,
fritstående
søjler. Umiddelbart under baldakinen fandtes et maleri af Kristi
gang til Golgata og årstallet 1616. Midtfor nederst kunne man
iagttage et relief der forestillede nadveren, flankeret af to
sidefelter, der bar malede våben fra slægterne Krag og Høg samt
initialerne N K og F H, hvilke hent ydede til to prominente personer
fra Christian d IV´s dage,
nemlig
kancellisekretær og senere rigsråd,
ærkedegn
Niels Krag og hustru fru Jytte Høg. Ærkedegnedømmet i Roskilde var
en gammel institution,
der havde
overlevet reformationen. Embedsindehaveren var biskoppens
stedfortræder og medhjælper; vi ved,
at Niels
Krags efterfølger som ærkedegn i Roskilde var Christoffer Urne, gift
1624 med Sofie Lindenov. Ægteparrets rigsvåben ses i bunden af
kirkens gedigne dåbsfad.
De otte
kirkeejere havde dog yderligere ønsker end blot en ny altertavle.
Der var navnlig tre ting,
der optog dem,
først nye
stolerækker i kirken,
det gamle
våbenhus på sydsiden skulle omdannes til ligkapel og sidst,
men ikke
mindst,
skulle
våbenhus indrettes i tårnet,
så indgangen
skete fra vestsiden. Allerede i 1869 var den sag bragt i orden til
menighedens store tilfredsstillelse. Om det ved samme lejlighed
skete,
at et evt.
pulpitur i kirkens vestende blev revet ned,
melder
historien intet om. Der er adskillige ting,
vi må nøjes
med at gætte os til i den henseende.
Der var dog
noget af det gamle alterparti, som ikke blev kasseret, nemlig
alterbordsforsiden (»antemensale«) et reliefforestillende Kristi
opstandelse,
skåret i træ
af Oluf Krognæs 1583. Den blev opsat i det tidligere våbenhus, nu
ligkapel. Først 1977 fik den sin plads i selve kirken, på skibets
nordside. De otte kirkeejere syntes,
at det var
rimeligt, at deres initialer blev bevaret for eftertiden. De lod
derfor sætte et topstykke øverst på opstandelsesrelieffet med et
malet »Gudsøje« og derunder alle
otte mænds initialer.
Tilbage
til altertavlen! Skolelærer Peter Petersen, Taagerup har sikkert
fungeret som sekretær for de øvrige kirkeejere. Vi ved, at han på
samtlige kirkeejeres vegne skrev til Kunstakademiet i København i
slutningen af året 1868. Det brev findes ikke mere,
men et andet
brev fra 1871 opbevares på Nationalmuseet,
og her
refererer lærer Petersen til et tidligere brev til Kunstakademiet,
hvori han
ligesom i forbifarten nævner den gamle kassable altertavle fra 1626
(fejlagtigt for 1616).
Kunstakademiets professor var Frederik Vermehren,
en højt
skattet lærer af de fleste elever på
Kunstakademiet, selv en maler, der stod for de gamle,
nationale
malertraditioner med navne som Kristian Zahrtman og Pietro Krøhn.
Lidt senere fik Vermehren en elev, der skulle få stor betydning for
Roskildeegnen,
maleren L.A.
Ring,
men her blev
discipelforholdet kun en skuffelse, hvilket er en helt anden
historie! Da lærer Petersens brev kom Vermehren i hænde, fandtes
(siden 1865) en elev på Kunstakademiet, en ung, lovende mand, der i
særlig grad havde sin lærers bevågenhed. Den unge mand bar det jævne
danske navn Carl Christian Frederik Jacob Thomsen og kom fra Randers,
hvor faderen
var forstmester.
Da hans
far døde i 1860,
flyttede
enken med to sønner og en datter til København, for at sønnerne
kunne fuldføre deres studier. Carl skulle gerne have lov at udvikle
sine kunstneriske evner for regne- og malerkunsten; broderen Vilhelm
skulle være sprogforsker, hvilket han også blev, tilmed berømt.
Vermehren betroede den unge Carl Thomsen at skabe et altermaleri til
landsbykirken i Kirkerup. Han havde ovenikøbet endnu ikke
afgangsbevis som maler, det fik han først i 1871. Siden 1870 da den
nye altertavle blev hængt på plads i Kirkerup Kirkes kor, har
menigheden i Kirkerup sogn kunnet iagttage, hvorledes den ganske
unge, men talentfulde elev fra Kunstakademiet løste den opgave,
hans lærer
pålagde ham.
Mig bekendt er der aldrig skrevet en bog om maleren Carl Thomsen; en
biografi og ikke mindst en
samling af hans tegninger og malerier ville have været et klenodie
både for menigmand og kunstkendere. Som maler blev hans motivvalg
præget af hans interesse for de gamle dages liv og digtekunst, og
tillige en inderlighed, som han forstod at give en ægte form i
billeder fra hverdagslivet. Da gamle dages liv og digtekunst var for
Carl Thomsen »guldaldertiden« med navne som Oehlenschlæger,
senere Steen Steensen Blicher og Christian Richardt. Talrige danske
hjem har ejet (og gør det endnu - også her på egnen) et eller andet
billede af Carl Thomsen. Mange
kender sikkert »En søndag eftermiddag i præstegården«,
det billede har stemning over sig, her fristes man med rette til at
bruge alle pæne adjektiver: Hyggelig, rolig,
fredelig,
medmenneskelig,
idyllisk.
Billedet er et interiør fra Carl Thomsens svigerforældres hjem,
præstegården i Stubbekøbing. I 1876 var maleren blevet gift med
Petra Diechmann, datter af sognepræsten i Stubbekøbing Hans Anthon
Severin Lobedanz Diechmann og hustru Elise Cathrine Bjerring. I 1888
forevigede Carl Thomsen scenen fra den stille eftermiddagstime i
præstegårdens stue. Præsten blunder i sin gyngestol, datteren Petra
vil forsigtigt trække gardinet for, så solen ikke skal genere
faderen. Moderen og en anden datter Meta nyder kaffen eller theen;
her er hverken for meget eller for lidt, tidsbilledet virker ægte,
et typisk 1800-tals interiør.
1885 havde
Carl Thomsen skabt et mindre kendt, men lige så troværdigt interiør:
»Landsbypostens studereværelse« og hans måske mest omtalte: »Middag
efter en bispevisitats«, et morsomt billede med biskop Monrad som
midtpunkt.
Middag efter en bispevisitats
Søndag eftermiddag i præstegården 1888
Der er
ingen tvivl om, at Carl Thomsen havde meget stof i sig til at kunne
give fra sig på lærredet både til jævne folk og mere krævende
kunstelskere. Senere i livet fik han gennem en vidtspændende
illustratorvirken brug for alle disse talenter. En udgave af
Blichers noveller med Carl Thomsens illustrationer er en
bibliografiI sjældenhed, han har virkelig sans for det,
han skal
skildre.
Carl Thomsen
er ydmyg over for sit stof. Noget lignende gælder hans
illustrationer til Christian Richarts »Fadervor«, Johan Ludvig
Heibergs »De nygifte« og ikke mindst de mere kendte illustrationer
tilIngemanns morgen- og aftensange. Hans billeder giver udtryk for
en harmoni, der sikkert altid havde fulgt ham. Hans venner og andre
malere lovpriser den harmoniske tone,
der rådede i
Carl Thomsens barndomshjem i Randers og senere i hjemmet i
hovedstaden. Samme gæstfrie og medmenneskelige tone hvilede også
over Petra og Carl Thomsens hjem. Skønt ægteparret Thomsen opholdt
sig i flere perioder i Italien, så er hans produktion på få
undtagelser nær så afgjort dansk. Alle motiver er »hjemlige« lige
fra hans penetegning 1872: »En torvedag i Aalborg« til »Den unge
Grundtvig ved knæfaldet i Udby kirke«. Carl Thomsen stod i højeste
samklang med sin tidsepoke, senromantikken er den blevet kaldt; han
var det på en så nøgtern,
usentimental
og dog inderlig måde,
at han havde
alle forudsætninger for at blive forstået og »folkekær«.
Tilbage
til altertavlen.
Han var kun
23 år, da han malede tavlen i 1870. Først året efter fik han sit
eksamensbevis som allerede nævnt. Og her tier alle kilder om hans
arbejde med altertavlen. Det må have været hans første maleri.
Men hvorfor
tier alle fremstillinger af den tids malerkunst med hensyn til
Kirkerup Kirkes altertavle?
En
af de vigtigste kilder: Wailbachs kunstnerleksikon,
der dog har en meget fyldig opregning af Carl Thomsens produktion,
har ganske glemt hans alterbillede: »Den barmhjertige samaritan« og
ligeså standardværket: »En dansk kunstnerkreds fra sidste halvdel af
19. århundrede. Bidrag til en tidsskildring i breve, billeder,
oplysninger«. Carl Thomsens første officielle maleri er slet ikke
nævnt. Hvorfor dog ikke? Har der været grund til at skamme sig over
arbejdet,
der jo var et bestillingsarbejde? Jeg kan ikke indse, at en 23-årig
ung elev på Kunstakademiet kunne andet end glæde sig over opgaven og
dens resultat. Ingen grund til at skamme sig. Tværtimod! Her på
Sjælland findes flere altertavler af digteren Ingemanns hustru Lucie,
blandt andet i Sdr. Asminderup Kirke. Fru Ingemanns altertavler er
ofte blevet
kritiserede - og med rette, og helt konkret på grund af de hænder,
hun gav sine figurer. Hænder er altid noget af det sværeste at male,
siges der.
De berømte Skagens-malere har fortalt meget herom. Og det er da
muligt, at Carl Thomsen ikke har været så heldig med den sårede
ulykkelige mands hænder; venstrehånden er lidt for lang,
er der
blevet sagt. Men man kan ikke forlange alt af en 23-årig, der endnu
ikke er fuldtudviklet i sin stil. I Reerslev Kirke fik man i forrige
årh. en tilsvarende altertavle af Carl Thomsens ældre kollega J.L.G.
Lund, der
iøvrigt udførte fortæppet til Det Kongelige Teaters scene. Lunds
altertavle i Reerslev Kirke forestiller scenen »Enkens søn i Nain«,
men jeg foretrækker langt hellere Carl Thomsens »Den barmhjertige
samaritan«. Et troskyldigt, ægte og velmenende billede, der giver
anledning til flere overvejelser.
En af Carl Thomsens mest folkekære illustrationer fra 1889
Den
pietetsfølelse, der altid var Carl Thomsens særkende, kan fornemmes
ud fra hans første maleri. Han har haft sin mening med sine figurer.
Der er nemlig tre på lærredet. Først hovedpersonen: »Den
barmhjertige samaritan«. Hvordan folk gik klædt på Jesu tid,
har Thomsen
nok kunnet søge oplysning om og gengive det på et lærred.
Men der er
dette bemærkelsesværdige i samaritanens skikkelse og ansigtstræk,
at det er
Jesu billede,
maleren har
haft for øje og villet lægge ind i samaritanen. Talrige kunstnere
har for deres indre blik haft et Jesusbillede. Lige fra oldkirkens
dage har Jesu billede spillet en stor rolle for både kunst og
digtning. Ikonerne vidner derom, ligeså legenden om »Veronikas
svededug«, At samaritanen bliver eet med Kristus,
og den
lidende mand bliver eet med hele den faldne,
plyndrede og
forkomne menneskehed,
er en
tolkning,
der måske
ikke umiddelbart kan læses ud af Lukasevangeliet Kap. 10, men
tolkningen kom tidligt i kirkens historie, hos kirkefædre og ikke
mindst hos kirkefader Augustin o. 430. Den anden skikkelse er altså
både dig og mig, den komplet hjælpeløse, der bliver fundet og løftet
op - til helbredelse, befrielse,
omsorg, med
et ord i kirkens sprogbrug:
Frelse. At
Kristus er gået i vort sted og har gjort sig til eet med alle
jordens lidende gør,
at vi i den
sårede mands udtryk kommer til at tænke på den lidende Kristus
langfredag. Kirkerup Kirke ejer - bortset fra et beskedent i
sakristiet - intet krucifix,
og dog er
noget af korsfæstelsens,
lideIsens
motiv at finde i altertavlens anden person.
Den
tredie skikkelse er måske den allerbedste,
nemlig
æslet. Hvordan præst og altergæst end stiller sig,
så ser
æslets øjne på vedkommende.
Dyrets blik
følger en. Ved en præsteindsættelse i Kirkerup Kirke i 1945 talte
provst S.A. Nissen om dette dyrs tålmodighed og overførte det til
den egenskab en præst bør skatte højt: Tålmodigheden, udholdenheden
og trofastheden. - Æslet står der tålmodigt, lyttende, ventende med
en blanding af underfundighed og sørgmodighed i de udtryksfulde
øjne. Et æsel er et ret billede af en præst og sjælesørger. Han er
at ligne ved et æsel,
der har
store lyttende øren,
forståelsesfulde øjne,
en mund,
der kan
holdes lukket, en stærk ryg til at bære byrder,
og fødder,
der har mulighed for at bane sig vej der, hvor en hest ikke har
mulighed for at komme.
Altertavlen i Kirkerup kirke, malet af Carl Thomsen i 1870
At
æslet er kendt for sin stædighed kan også blive noget positivt,
når
stædighed har klang af udholdenhed, standhaftighed. Ikke for
ingenting var det netop et æsel,
der bar
Jesus under indtoget i Jerusalem palmesøndag. Og det var sikkert et
æsel,
der hjalp
Josef og Maria med barnet på flugten til Ægypten. Hele Jesu liv er
indrammet af en staffage, hvori »broder æsel« (for at' tale med
Frans af Assisi) spiller en væsentlig rolle. Ja, det er også
rimeligt at nævne en tegning på væggen i en af Roms ældgamle
kaserner - billedet af en korsfæstet, en
kristen, der bærer et æsel hoved.
Hvor meget
har kunstneren selv lagt ind i sit værk? Flere vil måske synes, at
jeg har lagt for meget ind i billedet. Jeg tror dog ikke, at det hos
Carl Thomsen i den anledning vil vække nogen som helst form for
mishag.
Et spørgsmål
har meldt sig: Blev der udfoldet nogen form for festivitas, da
altertavlen blev sat op? Vi ved, det skete i en nygotisk opsætning,
tegnet af arkitekt Gjellerup, netop i en spidsbuet form, der passede
ind i det tilspidsede kor. At det skulle være således, var
udtrykkelig efter kirkeejernes ønske. Men om Carl Thomsen var til
stede ved en eller anden indvielseshøjtid, hvor mange gange han kom,
eller om han overhoved kom herud, inden han døde i 1912 65 år
gammel? - herom har vi intet vidnesbyrd.
»Alle var
glade for altertavlen«, fortalte en nu afdød, Jens Peter Rasmussen,
tidl. Bækgaarden mig. Han havde hørt det i sin ungdom af sine
forældre, der havde haft oplevelsen i år 1870 inde på livet, og det
vidnesbyrd er troværdigt. Der var igen et billede at rette blikket
mod i kirken, noget for øjet. Man så straks, hvad det forestillede -
En af evangeliernes mest kendte fortællinger. Der skulle endnu gå en
del år, førend der kom flere billeder til at kappes med altertavlens
billede. Men det skete altså, da kalkmaleriernes tale atter tonede
igennem. Det behøver ikke at være mislyde, at 13 og 1400-tal lyder
sammen med en røst fra det senromantiske 1800-tal. En så gammel
kirke som Kirkerups tåler dette, og finder det helt i sin orden og i
Kristi ånd, at den tidsepoke, der var præget folkeligt og religiøst
af blandt andre B.S. Ingemanns digtning, at den også har
hjemstedsret ved at give plads for Carl Thomsens alterbillede.
Læs mere om Carl
Thomsen her |