En velkomst
og indførelse i Kirkebygningens klenodier! |
|
I våbenhuset:
|
Mindetavle over faldne
1848-1850
|
Gravsten over
Morten Laurison Winding
Gravsten over Hr. Morten Laurison
Winding, forrige sognepræst her i Hwedstrup og Medtjener til Flyng, død 25. Feb.
1676 i sit andet Ægteskabs 4. og sin alders 63. Aar, og hans første
Hustru Else Svens Datter, som levede i Ægteskab med ham i 43 Uger.
Hans Enke Else Jens
Datter Lund lod stenen bekoste 1676.
Ølands kalksten, 200 x 101 cm, med
fordybede versaler, navnene med kursiv og store skønskriftsbogstaver. I
Hjørnerne store barakblomster, mellem de øvre et lille ovalt opstandelsesrelief,
mellem de nedre en oval laurbærkrans med skriftsted, 2. Timot. 1.
|
Der lyses til kirkestævne
|
I skibet:
|
Til venstre når man går ind i skibet findes denne
slutsten en såkaldt "tympanon" .
|
Til højre for indgangsdøren findes denne tegning. Nu
gemt bag panelet.
|
Prædikestol:
Fra Brix snedkers værksted, sikkert
fra kort efter 1620, idet en synsforretning dette år meddeler, at en ny stol
gøres storlig fornøden, da den gamle snart falder ned. De fire fag indeholder i
storfelterne relieffer efter Brix´s sædvanlige skema, fra øst: Gravlæggelsen,
Opstandelsen, Himmeæfarten og Dommedag, i små portaler, der bæres af vekslende
figurer, i første fag Tro (med Kalk) og Håb (med fugl), i de to midterste engle,
i Dommedagsfeltet en engel og en djævel, der med en trefork støder en fordømt
ned i Helvedesgabet, hvor der bl.a. sidder en Biskop; Portalerne krones af
brudte gavle med engle, putti og frugtbundter, over Dommedag sidder
Retfærdigheden med sværd og vægtskål. På hjørnerne står dydehermer, 1)
Kærlighed, 2) Klogskab, 3) Retfærdighed, 4) nu uden attribut, 5) Styrke. Det
profilsvungne postament har på undersiden fladsnittet kassetteværk og på
hjørnerne konsoller, hvis diademhoveder er skåret af en ringere hånd end det
øvrige snitværk. Frisen har en tilsvarende kronliste og gennembrudte
hjørnebøjler. Den glatte, sekssidede underbaldakin ender i en drejet knop, der
er indsat i en firsidet stolpe med spidse, opadvendende skæl. |
|
Det samtidige
opgangspanel, der har tre skæve profilfyldninger under en kronliste
svarende til stolens, er noget omdannet ved stolens staffering, da
en del af det nederste fjernedes. Oprindelig, sekssidet himmel, hvis
underside har et fordybet midtfelt med svævende Helligåndsdue,
omgivet af fladsnit og profilerede lister; Forsideb har bladnedhæng,
glat, gennemløbende frise med fladsnitslyng på kronlisten samt
elegante topstykker med kartoucheværk om englehoved op spidse
topspir.
Nyere, broget staffering med opmalede
skriftsteder med hvid fraktur, i postamentet Luk. 11,28 (opmalet som 40), i
frisen Joh. 20,29, i himmelens frise Luk. 21,33, på opgangens frise: "Jeg må
høre, hvad Gud Herren vil tale"; under reliefferne står de latinske benævnelser
med versaler.
|
Døbefont, romansk, af granit.
Døbefonten ser vi først til højre,
når vi står i koret. Den er kirkens ældste inventar og stod oprindelig midt
mellem indgangsdørene fra syd- og nordsiden. Og det var der god mening i,
eftersom "Guds husets dør er i vor dåb" (salmebogen 398). Hvornår den blev
flyttet op i koret vides ikke. En stor granitsten fik o. 1130 den ære at blive
kirkens døbefont. Dåbsvandet skulle blive i kirken, der er stadig tegn på et
afløbshul, boret skråt i den ene side. Det var dengang børnene ved dåben blev
dykket helt ned i kummen. En senere skik blev vores nuværende overøsning, derfor
kom et dåbsfad, som vi ser mange steder i vore kirker, et Nürnberg-fad fra o
1550. Vi ser Marias bebudelse i bunden, omgivet af frise med hjorte, der leder |
|
tanken hen på salmen: "Som tørstige hjort nonne
skrige, alt efter det rindende væld" (Salmebogen nr. 377). Der er fremsat den formodning,
at disse Nürnberg-fade egentlig var bestemt som frugtskåle på herregårdene; det er måske
sandt, men de passer fint som dåbsfade. |
I koret
|
Alterbordet:
Alterbordet er muret af tegl
op ad korets østvæg og dækkes af et alterbordspanel i renaissance, svarende til
det i Allerslev (Volborg Hrd.). Forsiden har fire, kortsiderne hvert to
arkadefelter med omløbende rammeværk, profilkapitæler, diamantbosser i bueslaget
og rosetter i buevinklerne; de flankeres af brede, joniske pilastre med
varierende kassetteværksprydbælter; over den glatte frise løber en liste med
tandsnit og tunger. Nyere staffering.
|
Altertavlen:
Altertavlen i høj-reneaissance fra o.
1600. Kompositionen svarer til Herslev. Storstukket tredeles af glatte,
korintiske søjler, hvis prydbælter har stift kassetteværk om et englehoved.
Midtfeltet, der kun er 15 cm bredere en sidefelterne, er i nyere tid omdannet
til en niche, men har bevaret sit gamle kassetteværksprydede bueslag med
englehoveder, hvis ansigter nu er forsvundet, i buevinklerne; de etagedelte
sidefelter har hver to brede arkader med omløbende kassetteværk,
æggestavkapitæler og i buevinklerne naive englehoveder, rosetter med
akantusblade eller frugtbundter; postamentet, der er jævnbredt med storstykket,
har diademhoveder på de fire fremspring. På begge storvinger, der ender i et
profilhoved, og som har |
|
frugtbundter og kartoucheværk om et halvt ansigt,
sidder en fugl med hængeklæde i næbbet. Gesimsen er glat, med
kassetteværkssmykkede krumknægte. Topstykkets to arkadefelter, der har slyngbånd i bueslag og på
pilastre, deles og flankeres af to kraftigt fremspringende halspilastre med
kassetteværk på de trew sider; de enkle topvinger ender i fuglehoved med
hængeklæde, og uden for dem står spydformede spir. I frisens felter er der
bladværk, og over den forkrøbbede gesims står en ganske lav trekantgavl med fod-
og topspir. |
|
Præstestol:
Præstestol med malet arstal 1655,
ligeledes fra Caspar Lubbekes værksted, ned to gavle svarende til
stolestadernes; Døren har to profilerede fyldninger, den øverste med fordybet,
barokt udformet spejl, og udsavet ovekant. Forpanelet, med pult, har over et
fodstykke tre arkader med intarsia på pilastre og bueslag, hvis top markeres af
en slutstensbosse, samt vekslende kvindelige og mandlige hermer med volutarme;
Frisens tre felter har ligeledes intarsia, adskilt af kvadre. Stolens rygpanel
er opbygget som for panelets storstykke og gesims, dog bæres kronlisten af
krumknægte med englehoveder. Stolen står nu i renset eg, men med gammel, gylden
fraktur på sort bund, i forpanelets arkader Math. 16,18, Joh. 20,23,2 Kor. 5,20;
i rygppanelets arkader spores under senere sort |
maling vaser med
blomster, og i Dørenes øvre fyldning står anno 1655 og sammenskrevet
M V, henvisende til sognepræst Morten Lauridsen Widsted (sml. gravsten nr. 4). Stolen staferedes
1665 af en maler fra København (Rgsk.)
|
Degnestol:
Degnestol fra samme værksted, af
lignende, men enklere arbejde og et af Caspar Snedkers tidligste arbejder, da
det ældste af pultens indsnittede årstal er 1639. De to gavle svarer til
præststolens; Døren har udsavet øvre afslutning, mens sidefelterne har to
profilfyldninger over hinanden; felterne adskilles af rammestykker med sklkkagte
skiver; gesimsens intarsia svarer til præstestolens. Vægpanelet, der fortsætter
mod vest, hvilæer på den murede bænk. Stolen står i renset eg. 1665 stafferedes
den af en maler fra København (Rgsk.).
I korets sydøsthjørne.
|
|